Geplaatst in FC Twente

“Je moet ook jezelf een spiegel voorhouden”

Als voormalig speler van Sparta Rotterdam, sc Heerenveen, NEC Nijmegen en FC Dordrecht heeft Dennis de Nooijer een schat aan ervaring opgedaan. Ervaring die hij nu bij FC Twente probeert over te geven op de spelers van de lichting O16. Sinds deze zomer maakt de oud-aanvaller deel uit van de voetbalacademie en in zijn eerste half jaar boekte hij al enkele successen. Zo zijn enkele spelers in beeld gekomen bij het Nederlands Elftal O16 – waar hij ook trainer is – en eindigde het elftal bij de eerste zes van de competitie.

Vanwege de plek bij de eerste zes spelen de jongelingen in de tweede seizoenshelft met vijf andere ploegen om het kampioenschap. “Het bevalt me goed bij FC Twente. Ik woon hier en pas me snel aan. Ik heb een appartement op een paar minuten van het trainingscomplex. Dat bevalt me prima. IK woon zelf in Zeeland en dat is drie uur rijden. Doordeweeks ben ik hier en zaterdag na de wedstrijd rijd ik terug naar Zeeland.” De Nooijer beheert samen met zijn broer Gerard de voetbalopleiding JOVZ in de provincie waar hij eigenlijk woont. “Op dit moment ben ik te druk om ook met JOVZ bezig te zijn. FC Twente en het Nederlands team zijn het belangrijkste op dit moment.”

Voordat De Nooijer aan de slag ging met het 016-elftal had hij de talenten van de jeugdacademie al enkele keren aan het werk gezien. Destijds kreeg hij het beeld van een talentvolle ploeg met enkele uitschieters naar boven qua talent. “Dat werd in het begin bevestigd.” Voor de oud-spits was het wel even wennen in een nieuwe omgeving. “Het was van beide kanten wennen. Tijdens de eerste trainingen helpt het nog wel dat je profvoetballer bent geweest, maar je moet wel training kunnen geven. Je moet het wel laten zien, maar ik had niet het gevoel dat ik iets moest bewijzen. Ik heb ook een presentatie gegeven aan de ouders, spelers en technische staf over hoe ik wilde gaan trainen en wat de doelstellingen zouden zijn. In het begin bots je nog wel eens, omdat je kijkt waar de grens ligt. Mijn aanpak is wat directer en duidelijker. Je hoeft de lat daardoor niet lager te leggen, maar je moet wel kijken wat de spelersgroep nodig heeft en hoe je daarmee omgaat. Dat is een mooi proces.”

“Het moeilijkste was om het eigen initiatief erin te slijpen. Vooral in het begin was dat lastig. Ik heb graag spelers die meepraten en niet alleen maar zeggen dat het goed is. Dat was wel het moeilijkste van allemaal. Je blijft dan gewoon doorvragen, zeggen dat elk idee dat je hebt niet verkeerd is, het juiste gevoel geven en zeggen dat niet elke vraag stom is. Je moet je als trainer bewust zijn wanneer je wat zegt.” Ondertussen ziet De Nooijer zijn junioren steeds vaker het eigen initiatief oppakken. Als resultaat daarvan is de tactiek voor een korte periode aangepast, omdat de spelers aangaven zich niet prettig te voelen bij het volle bak druk zetten op de tegenstander.

Filosofie
Als jeugdtrainer heeft De Nooijer zijn eigen kijk op het voetbal. Zijn filosofie is mede gevormd dankzij de ervaringen bij JOVZ en het Nederlands team. “Alles wat je doet, moet met honderd procent inzet gebeuren. Dat wil ik er gewoon in brengen. Dat betekent beter willen worden. Die bewustwording moet bij sommigen nog komen. Het gaat met vallen en opstaan. Wat ik in de loop der jaren wel heb geleerd, is dat je dingen zoveel mogelijk positief moet benaderen in plaats van het negatieve te benadrukken. Je moet beseffen welk effect het heeft op de kinderen en wat je ermee bereikt. Met negativiteit lukt dat niet. Je komt hier binnen met je tas omdat je straks in die Grolsch Veste wil spelen. Het is voor deze jongens een behoorlijke investering in zichzelf.”

“Als trainer ben je ook opvoeder, alleen moet het besef bij de spelers wel komen dat een bepaalde leefstijl hoort bij het willen bereiken van je doel. Dus ze een spiegel voorhouden om te kijken of ze er alles aan doen. De intrinsieke motivatie moet aanwezig zijn. Vanuit jezelf krachttraining doen, op je voeding letten en op tijd naar bed gaan.” De Nooijer probeert ook kritisch te zijn op zijn eigen presteren. “Ik denk dat je je iedere training moet afvragen of je het doel wat je voor ogen had, wel hebt bereikt. Je moet ook jezelf een spiegel voorhouden.”

Nederlands team
Zoals genoemd is De Nooijer ook actief als trainer van het Nederlands team 016. Een voorstel dat via FC Twente bij hem terechtkwam en waar De Nooijer nog geen enkel moment spijt van heeft gehad. De Nooijer weet de activiteiten van beide teams goed met elkaar te combineren, hoewel hij wel eens een training moet laten schieten vanwege verplichtingen met het Nederlands team. “Twente had mij gevraagd of ik dat leuk zou vinden. Vanuit FC Twente hebben ze het gestimuleerd. Daardoor maak ikzelf ook een extra ontwikkeling door. Je krijgt een andere kijk op het voetbal, vanuit de KNVB. Vooral de structuur van training geven en besprekingen van het Nederlands team neem ik mee naar Twente. Het is niet kopiëren, maar nadenken hoe je jezelf kan verbeteren. Daarom vind ik het ook mooi dat ik bij het Nederlands team kan zitten. Daar sla ik veel informatie op. Dat had ik van tevoren ook niet verwacht. Je leert jezelf een spiegel voor te houden en je ziet het ook vanaf een andere kant. Ze hebben het bij de KNVB namelijk aardig voor elkaar.

Toekomst
Voorlopig heeft De Nooijer niet de ambitie om aan de slag te gaan als hoofdtrainer van een betaald voetbal organisatie. De trainer werkt het liefst met jeugdspelers, zodat hij zijn eigen stempel op een elftal kan drukken. “Over de toekomst maak ik mij niet zo druk. Ik hoop bij FC Twente en het Nederlands team te blijven. Op dit moment zit ik goed in het opleiden en in de jeugdteams en zoals ik het nu zie wil ik dat graag voortzetten. Ik wil mijn eigen stempel erop drukken en ze kunnen kneden.”

Gepubliceerd in: FC Twente Inside

Plaats een reactie